Logotyp PatientFörsäkringsFöreningen

För dig som patient

Alla vårdgivare i Sverige är skyldiga att ha en patientförsäkring som täcker ersättningsskyldigheten och merparten av vårdgivare är försäkrade. Du vänder dig till vårdgivarens försäkringsgivare om du vill göra en skadeanmälan.

Du kan få patientskadeersättning även om din vårdgivare inte har en patientförsäkring. Patientförsäkringsföreningen hanterar skador som uppkommit hos oförsäkrade vårdgivare.

expand indicator

Vem kan få ersättning?

Patientskadelagen ger patienter rätt till ersättning för personskador som orsakats i samband med undersökning, vård eller behandling inom hälso-, sjuk- eller tandvården i Sverige. Din vårdgivare är skyldig att ha en patientförsäkring som täcker krav på sådan ersättning (patientskadeersättning). 

Sedan den 1 juli 2021 omfattas också estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar av krav på patientförsäkring, vilket innebär att den som skadas i samband med estetiska kirurgiska ingrepp eller estetiska injektionsbehandlingar kan ha rätt till patientskadeersättning på samma sätt som gäller vid skador inom hälso- och sjukvård. Exempel på ingrepp/injektionsbehandlingar som skulle kunna omfattas är:

Bröstförstoring/bröstförminskning
Ansiktslyft
Läppförstoring
Näsplastik
Bukplastik/fettsugning
Fillers
Botox
Hårtransplantation

Det är endast legitimerade läkare eller tandläkare som får utföra estetiska kirurgiska ingrepp. Det är endast legitimerade läkare, tandläkare eller sjuksköterskor som får ge estetiska injektioner, exempelvis fillers och botox. 

Estetisk tandvård (exempelvis tandblekning, skalfasad, borttagning av missfärgning) skyddas inte av patientskadelagen. 

Rätt till information
Patientsäkerhetslagen trädde i kraft den 1 januari 2011 och syftar till att förebygga skador uppkomna i vården. Med lagen kom utökad upplysningsskyldighet från vårdgivare om bland annat möjligheten att söka ekonomisk ersättning ur patientförsäkringen vid skada. För fullständig lagtext se Patientsäkerhetslagen (2010:659)

 

 

 

 

expand indicator

Skador som kan ge rätt till patientskadeersättning

Alla personskador ger inte rätt till patientskadeersättning. För att en personskada ska kunna vara ersättningsbar behöver skadan ha uppkommit som en följd av en medicinsk åtgärd eller ett olycksfall i hälso-, sjuk- eller tandvård. Vården ska ha lämnats i Sverige och av personal som omfattas av 1 kapitlet 4 § patientsäkerhetslagen (2010:659)

Typer av skador som kan ge rätt till patientskadeersättning:

  • skador som varit möjliga att undvika  
  • skador som orsakats av fel eller felaktig hantering av medicinteknisk produkt eller sjukvårdsutrustning
  • skador som orsakats av felaktig eller försenad diagnos         
  • om smittämne överförts vid behandling och lett till infektion          
  • vissa olycksfallsskador
  • skador som orsakats av felmedicinering   
expand indicator

Skador som inte ger patientskadeersättning

Du får inte patientskadeersättning:

  • om skadan anmäls för sent
  • för skador eller komplikationer som inte kunnat undvikas
  • om en infektion orsakats av dina egna bakterier eller om den sjukdom du behandlades för var allvarligare än infektionen
  • om du fått biverkningar av läkemedel som ordinerats på ett riktigt sätt
  • för skador som uppstått vid korrekt behandling av direkt livshotande tillstånd
  • för förlust av personliga ägodelar
  • för att önskat resultat inte uppnåtts
  • för att du anser dig ha betalt för mycket för behandlingen  
expand indicator

Den ersättning du kan få

Patientskadeersättningen är tänkt att kompensera dig som patient ekonomiskt för skadan. Om din personskada ska ersättas får du information av oss om vilka ersättningar som kan bli aktuella. 

Om du har drabbats av följande till följd av skadan, kan du få ersättning för:

  • nödvändiga och skäliga merkostnader
  • inkomstförlust
  • fysiskt och psykiskt lidande under läkningstiden (sveda och värk)
  • bestående funktionsnedsättning
  • utseendemässig förändring

Även dina närstående kan i vissa fall få ersättning, till exempel för kostnader och inkomstförlust.

Vilken ersättning du kan få bestäms med ledning av patientskadelagen och skadeståndslagens regler om ersättning för personskada. För fullständig lagtext se: Patientskadelagen (1996:799) och Skadeståndslagen (1972:207)

Du får betala en självrisk på fem procent av gällande prisbasbelopp som dras av innan ersättning betalas ut. Det sker ingen utbetalning om ersättningen understiger självriskbeloppet (2 865 kronor om utbetalningen sker år 2024).

Som mest lämnas 1 000 gånger prisbasbeloppet (57 300 000 kronor år 2024) per skadehändelse och 200 gånger prisbasbeloppet (11 460 000 kronor
år 2024) per patient.

expand indicator

Anmäl en skada

Det är du som patient som anmäler skadan. Om vårdgivaren saknar patientförsäkring vänder du dig till oss på Patientförsäkringsföreningen med din skadeanmälan. Vi hanterar då skadan som om patientförsäkring fanns vid skadetillfället. 

Anmälningsblanketten får du via e-post genom att kontakta oss på info@pff.se. Det räcker med att du skriver i ämnesraden att du vill ha en anmälningsblankett.

Alla uppgifter i skadeanmälan behöver vara ifyllda för att vi ska kunna påbörja hanteringen av ditt ärende. Det går bra att fylla i anmälan för hand. Anmälan för omyndig fylls i av vårdnadshavare. Vid gemensam vårdnad måste båda vårdnadshavare skriva under. 

Vet du inte vem vårdgivaren är (namn, adress och organisationsnummer) och när skadan uppkom (datum) behöver du ta reda på det innan du gör en skadeanmälan. Vi kan inte behandla anmälan utan att alla uppgifter finns med. Anmälan som inte uppfyller kraven kommer att avvisas. 

Vi kan inte ta emot skadeanmälan via e-post eller telefon, men om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till oss. Vi har dock inte möjlighet att ge råd i enskilda ärenden.

Om du anmäler för någon annans räkning än dig själv behöver du bifoga en fullmakt som visar att du har rätt att agera som ombud för personen i fråga. 

Är personen avliden behöver du bifoga en dödsbofullmakt och ett dödsfallsintyg med släktutredning. Fullmakten behöver vara underskriven av samtliga dödsbodelägare. Dödsfallsintyget med släktutredning kan beställas från Skatteverket

expand indicator

Vänta inte för länge

Du kan gå miste om patientskadeersättning genom att rätten till patientskadeersättning upphör på grund av preskription. Dröj därför inte med att anmäla din skada.

Tänk också på att det med tiden kan bli svårare för dig att visa att du fick en ersättningsbar skada av vården/behandlingen.

Skada orsakad 1 januari 2015 eller senare
Du måste anmäla en skada inom tio år från den tidpunkt som skadan orsakades. 

Skada orsakad 31 december 2014 eller tidigare
Du måste anmäla en skada inom tre år från det att du fick kännedom om att skadan är objektivt märkbar, att skadan kan ha samband med en behandling, din möjlighet till patientskadeersättning för skadan och till vilken försäkringsgivare som du ska rikta kravet på patientskadeersättning.
Som längst har du tio år på dig från när skadan orsakades.

Om du är osäker på vilken tid som gäller för din skada, kontakta oss.

expand indicator

Det här händer med din anmälan

När vi får din skadeanmälan undersöker vi om Patientförsäkringsföreningen är rätt mottagare. Vi kontaktar i första hand vårdgivaren och därefter våra medlemmar eller någon av deras samarbetspartners. Vi lämnar i det här skedet inte ut information om dig som anmäler. 

Patientförsäkringsföreningen hanterar enbart skador orsakade av oförsäkrade vårdgivare. Visar det sig att din vårdgivare har patientförsäkring meddelar vi dig vilket försäkringsbolag du ska kontakta och makulerar den anmälan som du sänt oss.

Den här utredningsfasen kan ta allt i från någon dag upp till månader.
Vi har inte tillgång till något register där vi kan se om en privat vårdgivare har patientförsäkring.  

Handläggning

Är skadan orsakad av en oförsäkrad vårdgivare tar personskadespecialister över handläggningen. Patientförsäkringsföreningen anlitar här en extern part till vilken vi överlämnar din skadeanmälan. Du blir sedan kontaktad och ges möjlighet att komplettera din skadeanmälan. I de allra flesta fall behövs kompletterande medicinskt underlag som patientjournaler, röntgenbilder, operationsberättelser, läkarutlåtanden med mera. 

Det är viktigt att du lämnar namn och adressuppgifter till alla aktuella vårdgivare för att vi ska kunna hämta in de handlingar som behövs för att utreda ditt ärende. Det kan även bli aktuellt att kontakt tas med arbetsgivare, Försäkringskassan och andra myndigheter. För att kunna hämta in uppgifter behöver vi ditt skriftliga samtycke och fullmakt. 

När utredningen är klar får du ett beslut på om den anmälda skadan ersätts eller inte. 

Därefter tas det ställning till vilken patientskadeersättning som ska lämnas. Den här delen av handläggningen kan ta tid och kräva ytterligare utredning, beroende på skadans omfattning och omständigheter i övrigt.

På Svensk Försäkrings webbplats finns generella exempel på hur skaderegleringsprocesser i personskador kan se ut, besök webbplatsen här.
 

Rätt till omprövning i vissa fall

Du kan ha rätt till omprövning av vårt tidigare ersättningsbeslut förutsatt att de förhållanden som din patientskadeersättning beräknats på har väsentligen förändrats sedan beslutet fattades. Förändringen är bestående och var inte känd när beslutet fattades. Vill du veta vad som gäller i ditt fall hör du av dig till oss.

expand indicator

Du som inte är nöjd

Missnöjd med vårt besked

Kontakta i första hand din handläggare hos oss. Om du fortfarande inte är nöjd kan du begära att  Patientskadenämnden gör en bedömning.

Patientskadenämnden är en oberoende nämnd som kan lämna ett rådgivande yttrande. Prövningen är kostnadsfri för dig. Du meddelar oss skriftligen att du vill att Patientskadenmnden gör en bedömning och varför.

På Patientskadenämndens webbplats kan du läsa mer om hur prövningen går till.

Du har även möjlighet att stämma oss vid allmän domstol (tingsrätt) för att få en tvingande dom. Det här förfarandet är inte kostnadsfritt. Mer information finns på Domstolsverkets hemsida.

Om du har en försäkring där det ingår rättsskydd kan du få hjälp med de kostnader som uppstår när ett ärende går till domstol. Rättsskydd ingår i de flesta fall i hem-, villa- och fritidshusförsäkringar, ibland även i bil- och båtförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.

Om du inte har någon försäkring eller om försäkringen inte gäller, kan du ha rätt till rättshjälp, men det krävs särskilda skäl för det. Kontakta ett juridiskt ombud (advokat eller jurist) för rådgivning. 

Missnöjd med hur vi har hanterat ditt ärende

Du vänder dig till klagomålsansvarig hos oss som kan nås via e-post klagomal@pff.se, telefon 08-522 782 90 eller per post ställt till Klagomålsansvarig på postadress Patientförsäkringsföreningen, Box 24127,
104 51 Stockholm. 

expand indicator

Hitta rätt

Du kanske ska kontakta någon annan än PFF. Här nedan får du hjälp att hamna rätt.

Du som vill få ekonomisk ersättning

Om du har skadats i regionfinansierad vård

Du vänder dig till Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag som försäkrar regionernas hälso-, sjuk- och tandvård. Läs mer på Löf:s webbplats.

Om vården inte omfattas av regionens patientförsäkring

Kommunala, statliga och privata vårdgivare kan ha sin patientförsäkring i andra försäkringsbolag än Löf. Fråga din vårdgivare i vilket försäkringsbolag denne har sin patientförsäkring.

Om en privat vårdgivare saknar patientförsäkring vänder du dig till oss på Patientförsäkringsföreningen. Kontakta oss för att få en anmälningsblankett.

Om skadan beror på läkemedelsbiverkan

Skador orsakade av läkemedel ger inte patientskadeersättning om läkemedlet ordinerats eller lämnats ut på ett korrekt sätt. Du kan undersöka om Läkemedelsförsäkringen ersätter skadan. Läs mer på dess webbplats.

Om du inte är nöjd med bemötandet eller vad du har betalt

Du kan inte få patientskadeersättning för att du känner dig missnöjd med vården eller debiteringen. Är du inte nöjd kan du ta upp den här typen av frågor med vårdgivaren.

Om du vill ha ersättning ur garantiförsäkring

Garantiförsäkring är en frivillig försäkring för tandläkare och tecknas som ett ekonomiskt skydd för protetiska arbeten. Du vänder dig till tandläkaren som har lämnat garantin. Det är tandläkaren som gör anmälan till försäkringsbolaget. Du kan inte vända dig till Patientförsäkringsföreningen med frågor rörande garantiförsäkring.

Trafikskada och arbetsskada

Du som blir skadad när du vårdas för en trafikskada kontaktar i första hand trafikförsäkringsbolaget. Motsvarande gäller om du vårdas för en arbetsskada, då vänder du dig i första hand till AFA Försäkring och Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA). Läs mer på dess webbplats.

Du som vill klaga på vården 

Vårdgivarens ansvar

Kontakta i första hand vårdpersonalen.

Patientnämnd

Du kan också vända dig till patientnämnden i din region för att höra om den kan hjälpa dig få dina klagomål besvarade. Nämnden är fristående från hälsosjukvården och ska finnas i alla regioner. Här kan du kostnadsfritt få råd och stöd men även lämna synpunkter och klagomål på regionfinansierad hälso-, sjuk- och  tandvård. Mer information får du på din regions webbplats eller sök på patientnämnd i din webbläsare. 

Om den privata vårdgivaren inte är ansluten till patientnämnden kan du fråga vårdgivaren hur och var du kan lämna dina synpunkter. 

Har du fått tandvård hos en privat tandläkare som är medlem i branschorganisationen Privattandläkarna kan du prova om Privattandvårdsupplysningen kan vara till din hjälp, se Privattandläkarnas webbplats för mer information, www.ptl.se.

Är den som vårdat dig verksam i Praktikertjänst vänder du dig till dem. Mer information finns på Praktikertjänsts webbplats.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO

IVO utreder allvarligare händelser inom vård och omsorg. Händelsen får som regel inte ha inträffat för mer än två år sedan. Läs mer på IVO:s webbplats.

Vägledning 

Här får du några fler tips om webbplatser som du kan besöka för mer information.

Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats finns allmän information om ersättning vid personskada.

Svensk Försäkrings webbplats hittar du generella exempel på hur skaderegleringsprocesser i personskador kan se ut och försäkringsmedicinska tabellverk som innehåller riktlinjer för gradering av medicinsk invaliditet.

Du som vill räkna på personskadeersättning som vilar på skadeståndsrättslig grund kan med fördel besöka Trafikskadenämndens webbplats

Socialstyrelsens webbplats finns information för dig som inte är nöjd med vården eller tandvården. Du kan också kontakta Socialstyrelsen om du vill veta om vårdpersonal är legitimerad.

På webbplatsen för Inspektionen för vård och omsorg (IVO) finns information för dig som vill veta mer om vad som gäller för verksamheter som ägnar sig åt estetiska kirurgiska behandlingar och injektionsbehandlingar . 

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) beslutar om legitimation ska dras in. IVO, Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och den yrkesutövare som ärendet gäller kan anmäla ärenden till HSAN. Du kan som enskild inte anmäla ärende till HSAN.

På Konsumentverkets webbplats Hallå konsument finns information för dig som vill veta mer vad som gäller om du som konsument är missnöjd med skönhetsbehandling/ingrepp.

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket har en digital tjänst där du kan jämföra priser på tandvård, Tandpriskollen.

Du kan i vissa fall vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) om du vill ha en konsumenträttslig fråga prövad. Läs mer på ARN:s webbplats.

Om du anser dig särbehandlad på grund av kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnisk tillhörighet, funktionsförmåga eller religion, vänder du dig till Diskrimineringsombudsmannen, se dess webbplats.

expand indicator

Frågor och svar

Hur vet jag var min vårdgivare har sin patientförsäkring?

Du behöver fråga var vårdgivaren har tecknat sin patientförsäkring. Har du fått en skada inom regionfinansierad vård eller folktandvård vänder du dig till Löf regionernas ömsesidiga försäkringsbolag. 

Vem kan få patientskadeersättning från Patientförsäkringsföreningen?

Endast du som fått en patientskada orsakad av en privat vårdgivare utan patientförsäkring. 

Gäller patientförsäkring vid skönhetsbehandling?

Patientskadelagen ger inte något skydd vid behandling som utförts i rent estetiskt syfte, med undantag för behandling som träffas av den nya lag som trädde i kraft den 1 juli 2021, lag (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar.

Det är nu tydligt reglerat att det endast är legitimerade läkare eller tandläkare som får utföra estetiska kirurgiska ingrepp och att det endast är legitimerade läkare, tandläkare eller sjuksköterskor som får ge injektioner, exempelvis fillers och botox. Det måste även finnas en patientförsäkring.

Estetisk tandvård (exempelvis tandblekning, skalfasad, borttagning av missfärgning) skyddas inte av den nya lagen och inte heller av patientskadelagen. 

Kan jag få pengarna tillbaka om jag inte är nöjd med behandlingen?  

Nej, du får inte pengar från patientförsäkringen för att du är missnöjd med behandlingen eller tycker att du har betalat för mycket.

Hur stor ersättning kommer jag att få?

Vi kan inte svara på ersättningens storlek eftersom den beslutas individuellt för varje enskilt fall.

Kan ni ge mig råd i mitt ärende?

Nej, vi ger inte råd i enskilda ärenden. 

Är fakturan från min tandläkare rimlig?

Vi kan inte svara på frågor som rör din faktura. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket har en digital tjänst där du kan jämföra priser på tandvård, Tandpriskollen

Behöver jag skicka in mina journaler?

Nej, skaderegleraren begär in dina journaler vid behov.

Har min tandläkare garanti?

Du får kontakta din tandläkare direkt när det gäller garantiärenden.

Hur sent kan jag anmäla min skada?

Skada som inträffat före 1 januari 2015 kan du anmäla tre år från dagen du fick kännedom om skadan. Du kan anmäla en skada högst tio år efter skadetillfället. 

Skada som inträffat efter 1 januari 2015 kan du anmäla upp till tio år efter skadetillfället.

 

 

På den här webbplatsen använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi använder också kakor för prestanda och webbanalys för att kunna förbättra webbplatsen. Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor under fliken ”Om oss”- Cookiepolicy. 

Visa detaljer

Här kan du läsa mer om vilka cookies som används på Patientförsäkringsföreningens hemsida och varför de behövs.

 

Namn Syfte Beskrivning Ansvarig Kategori Utgår
.ASPXROLES Begränsa användare som inte har rättigheter att se valda sidor eller utföra specifika aktioner Används för att definiera vilka roller/rättigheter som en användare har, vilket i sin tur påverkar vad för aktioner som användaren kan utföra samt vilka sidor de kan se. Associerad med EPiServers CMS och tillsätts när en användare loggar in i en skyddad del av webbsidan PFF Nödvändiga Slutet på sessionen
.EPiServerLogin Identifierar autentiserade användare Används i Episerver CMS för att identifiera autentiserade användare, påverkar endast redaktörer. Kakan sätts när en redaktör loggar in Optimizely Nödvändiga Slutet på sessionen
epihash Delar skyddade data med användaren Används för att dela skyddade data med användaren utan att användaren behöver logga in. ”Hashing” betyder att den personliga informationen som lagras inte kan associeras med en specifik individ utan ytterligare information EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
_epiXSRF Samlar data för att skydda användare mot CSRF-attacker Används av EPiServer för att skydda användaren mot cross-site request forgery (CSRF). CSRF tillåter att man skickar data från en domän till en annan utan auktorisering från användaren, istället sker auktorisering i webbläsaren genom denna kaka. Påverkar endast redaktörer EpiServer Nödvändiga Slutet på sessionen
ARRAffinity Samlar data för att inte förlora innehåll som användare angett när t.ex. anslutningen till internet tappas. Används för att hjälpa användare som behöver stanna inom en specifik instans av en webb app eller webbsida i Azure. Sparar data även om användaren kort tappar internetanslutning så att man kan fortsätta med t.ex. formuläret när anslutningen återupptas. Azure Nödvändiga Slutet på sessionen (ca 20 minuter)
ARRAffinitySameSite Används för belastningsbalansering för att se till att förfrågningar på besökarsidan dirigeras till samma server i valfri surfsession. Används för att skydda användare mot förfalskning på begäran över fler webbplatser (XSRF). Den används endast av Episerver CMS. Azure Nödvändiga Slutet på sessionen
ASP.NET_SessionId Samlar data för att hålla reda på all information som lagras för sessionen. Används av webbservern för webbplatsens funktionalitet. Ingen personlig information lagras. Skapar upp ett unikt sessions-id som samlar data om all information för denna session. Informationen lagras på webbservern och identifieras genom en GUID (Globally unique identifier) och denna GUID sparas i kakan. Kakan är nödvändig för en webbsida att fungera korrekt. Microsoft.NET Nödvändiga Slutet på sessionen (ca 20 minuter)
x-ms-routing-name Förbättrar prestandan för användare genom spårning av serverklustret Används för att registrera vilket serverkluster som användaren tillhör för att kunna förhöja användarupplevelsen Azure Nödvändiga 24 timmar
TiPMix Förbättrar prestandan för användare genom spårhanteringen i Azure Innehåller antalet procent för det spår i Azure som just nu används. Spår i Azure möjliggör att man kan ha flera versioner av samma webbsida. Är procentsatsen under 50% så hanteras requests av det nya spåret i Azure, resten hanteras av produktionsmiljön Azure Nödvändiga Slutet på sessionen
AcceptedCookies Bestämmer om cookie-rutan ska visas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor PFF Nödvändiga 7 dagar
PerformanceCookiesAccepted Bestämmer vilka prestandakakor som får sparas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande prestanda PFF Nödvändiga 7 dagar
StatisticsCookiesAccepted Bestämmer vilka statistikkakor som får sparas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande statistik PFF Nödvändiga 7 dagar
_cfduid Samlar data för att identifiera säker webbtrafik Används för att samla data och analysera. Lagrar ingen personlig information. Används för att identifiera betrodd webbtrafik Cloudflare Nödvändiga 12 månader
MarketingCookiesAccepted Bestämmer vilka reklamkakor som får sparas Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande reklam PFF Nödvändiga 7 dagar
AI_sentBuffer Används för att kunna skicka nödvändiga data om tillstånd och status på webbsidan och servern till Azure. Samlar in nödvändiga data för att kunna bibehålla webbsidans tillstånd och status Azure Nödvändiga 24 timmar
AI_buffer Används för att kunna skicka nödvändiga data om tillstånd och status på webbsidan och servern till Azure. Samlar in nödvändig data för att kunna bibehålla webbsidans tillstånd och status. Azure Nödvändiga 24 timmar
ai_session Samlar statistiska data för Azures molnplattform som används för att ge användaren en bättre användarupplevelse Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare Azure Statistik 24 timmar
ai_user Samlar statistiska data för felsökning. Ai_session och ai_user är nödvändiga för felsökningsarbete i händelse av störningar. Används tillsammans med ai_session. Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare. Azure Statistik 12 månader
_pk_sesxxx Samlar in information om användarna och deras verksamhet på webbplatsen för analys och rapportering. Piwik Pro Statistik 30 minuter
_pk_idxxx Samlar in information om användarna och deras verksamhet på webbplatsen för analys och rapportering. Piwik Pro Statistik 365 dagar